تکنیک های-عکاسی
  • vasadmin
  • مرداد ۱, ۱۳۹۷

تکنیک های عکاسی

ضد نور

ضد نور (به فرانسوی: Silhouette)‏ یکی از تکنیک های عکاسی است. در آن تکنیک منبع نور در پشت سوژه قرار دارد و در قوی‌ترین حالت به دلیل تندی نور، سایه‌ای از سوژه بر روی عکس ایجاد می‌شود. زیباترین حالت زمانی پیش می‌آید که خورشید در حال طلوع یا غروب است. و پس‌زمینه به رنگ نارنجی یا زرد مشخص می‌شود. عکاسی ضدنور یکی از روش‌های انتقال اندوه، احساس و حالت‌های عاطفی به بیننده‌است. ممکن است بیننده با دیدن این نوع عکس‌ها به درک درست و واضحی از سوژه نرسد. اما بخش تیره و سیاه تصویر باعث شکل گیری قدرت تخیل بیننده می‌شود.

تکنیک-ضدنور
تکنیک ضدنور

اچ‌دی‌آر (HDR)

تصویربرداری دامنه دینامیک بالا‌ (به انگلیسی: High Dynamic Range Imaging)‏ یا HDR به مجموعه‌ای از تکنیک‌های عکاسی گفته می‌شود که نسبت به روش‌های معمول، امکان وجود دامنه دینامیک روشنایی بیشتری بین نقاط تاریک و روشن را فراهم می‌کنند. عکس‌های اچ‌دی‌آر با ترکیب چند عکس به وجود می‌آیند. برای هر عکس اچ‌دی‌آر، باید چند عکس با کادر کاملا یکسان تهیه کرد (معمولا ۳ یا ۵ عکس). و هر عکس باید با نوردهی خاصی گرفته‌شده باشد. به این ترتیب که یک عکس با نوردهی معمولی و بقیه عکس‌ها با نوردهی‌های کمتر و بیشتر. هدف از عکاسی اچ‌دی‌آر، افزایش محدوده دینامیکی است. و با ترکیب محدوده دینامیکی محدود عکس‌ها، به عکسی با محدوده دینامیکی بزرگ، که اچ‌دی‌آر نامیده می‌شود دست پیدا می‌کنیم.

 

تکنیک اچ دی آر
تکنیک اچ دی آر

پنینگ

پنینگ (به انگلیسی: Panning)‏ یا کنارگردی دوربین، نام یکی دیگر از تکنیک های عکاسی می‌باشد. این روش برای نشان دادن تحرک سوژه‌ها به کار می‌رود. پنینگ در حقیقت به حرکات افقی، عمودی و یا چرخشیِ یک تصویر ثابت و یا ویدئو اشاره دارد. در این تکنیک سوژه اصلی متحرک است که آن را از محیط ثابت اطرافش مجزا می‌کند. یا سوژه ثابت است و دوربین حرکت می‌کند. که عکاسی هر دو حالت منجر به القای حس تحرک در عکس می‌شوند.

انجام تکنیک پنینگ

کاهش سرعت شاتر باعث بیشتر نمایان شدن تحرک در عکس می‌گردد. عکسبرداری به این شیوه کار مشکلی است. زیرا باید سرعت شاتر مناسبی انتخاب شود و سرعت شاتر مناسب، بستگی به سرعت سوژه دارد. از طرف دیگر، باید چرخش یا حرکت دوربین هم کاملا مناسب باشد. و در غیر اینصورت سوژه هم محو می‌شود. یک ابزار مناسب برای این تکنیک، تک‌پایه است.

 

عکاسی مادون قرمز

عکاسی مادون قرمز (به انگلیسی: Infrared photography)است که هنگام عکسبرداری، قسمت مرئی نور حذف شده و فقط پرتوهای مادون قرمز ثبت می‌شوند. رفتار انعکاسی مادون قرمز با نور مرئی فرق دارد. و چون چشم انسان مادون قرمز را نمی‌بیند، عکس‌هایی به وجود می‌آید که در واقعیت دیده نمی‌شوند. نمونه‌ای از تفاوت‌ها، انعکاس گیاهان است. این در عکاسی مادون قرمز، به رنگ سفید ثبت می‌شوند. برای عکاسی مادون قرمز به فیلتر مادون قرمز نیاز است. این فیلتر نور مرئی را حذف می‌کند و فقط نور مادون قرمز را از خود عبور می‌دهد.

سراسرنما (پانوراما)

سراسرنما (به انگلیسی: Panorama)‏ یا پانوراما تکنیکی است که سبب ایجاد عکس‌هایی با فضای وسیعتری نسبت به عکس‌های معمولی می‌شود. نحوه ساخت آن‌ها چنین است که با کنار هم قرار دادن تعدادی عکس معمولی به‌وجود می‌آیند. در این تکنیک، باید عکس‌های بیش‌تری از صحنه ثبت کرد. سپس با استفاده از نرم‌افزار آن‌ها را به‌هم چسباند. تعداد عکسی که برای ثبت یک عکس سراسرنمالازم است، بستگی به فاصله کانونی دارد. هرچه فاصله کانونی بیش‌تر باشد، (یعنی بزرگنمایی بیش‌تر و زاویه دید کمتر) در هر عکس قسمت کمتری از صحنه جای می‌گیرد و در نتیجه، باید عکس‌های بیش‌تری گرفت.

تکنیک پانوراما
تکنیک پانوراما

منبع بیشتر

تکنیک های عکاسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =