تاریخچه ی شکل گیر هنر های تجسمی
  • vasadmin
  • تیر ۹, ۱۳۹۷

 تاریخچه شکل گیری رشته های تجسمی

گروه نقاشی

تاریخچه شکل گیری رشته های تجسمی را می توان آغاز حرکت خودجوش و پویای گروه نقاشی دانست. حرکت این گروه از سال ۱۳۵۵ در قالب دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران آغاز شد. و همگام با پیروزی انقلاب‌اسلامی درحسینه ارشاد و دیگر نمایشگاه‌های هنرمندان مسلمان حضوری چشمگیر پیدا نمود. با تأسیس حوزه اندیشه و هنر اسلامی، تجمع هنرمندان مسلمان در ارائه آثار هنری شکل گرفت. و همراه با الگوسازی بر مبنای موضوعی و دیدگاه‌های هنر اسلامی، بنیاد جدیدی در این راه ایجاد شد. مجموعه هنرمندان مسلمان حوزه در وجهی مستقل به موازات ارائه طرح‌های انقلابی قدم نهادند. و در بعد پژوهش و یافتن زبان و شیوه‌های جدید، هم‌ شأن با روح انقلاب اسلامی تلاش بی‌وقفه‌ای را داشته‌اند.

تاریخچه ی هنر های تجسمی
آثار نقاشی در هنر های تجسمی

که حاصل آن افق‌های جدیدی است که در فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، در این مجموعه متولد گردید. جوانی را طی نموده و در دوره بلوغ، همگام بارشد اندیشه‌های والای ایران اسلامی، به آینده‌ای پر ثمر چشم دوخته است. در این راه، آنچه سختی راه را بر آن هموار می‌سازد، افق‌های روشنی بخش و روزنه‌های امید و تلاش بزرگ هنرمندان انقلاب می‌باشد.

آثار خلق شده توسط هنرمندان نقاش حوزه‌هنری دوهدف را دنبال می‌کند. از یک سو اهمیت دادن به بیان محتوایی و از سوی دیگر توجه به اصول زیبایی‌شناسی. این دو به گونه‌ای در اجرای اثر به کار گرفته و شکل می‌یابد. که به لحاظ پرداخت موضوعی از ویژگی هنری اثر نکاسته و بیان هنری نیز آن را به سوی بی‌محتوایی و فرم‌گرایی مطلق سوق ندهد.

در جمع، صورت اثر باید بتواند با برخورداری از زیبایی‌شناسی عمومی قابلیت ارائه در بین آثار امروزین و هنری را پیدا کند . مجموعه آثار نقاشی هنرمندان حوزه‌هنری پس از گذشت قریب به سی سال از انقلاب اسلامی اینک به عنوان میراث گرانسنگ هنر انقلاب به شمار می‌رود.

گروه گرافیک

گروه گرافیک نیز در تاریخچه ی شکل گیری رشته های تجسمی موثر بودند. وجود هنرمندانی فعال و جستجوگر، شناسایی، تعریف و تحقق زبان بصری مفاهیم و معانی دینی معنوی را به شکل نوین و انقلابی. این گروه در توالی زمانی سه دهه تعریف و تثبیت کرده نقش به سزایی داشته است. هنرمندان گرافیست این مرکز در مسیر اعتلای زبان مؤثر هنر گرافیک با لحنی که با روحیات معنوی و درک اجتماعی مردم نسبت و تعامل واقعی داشته باشد تلاشی شایان ذکر داشته‌اند.

طراحی و اجرای پوسترهای متعدد و متنوع، ایجاد فضاهایی با استفاده از نمادها و نشانه‌های ملی و مذهبی متأثر از فرهنگ انقلاب. روایتی ساده اما عمیق از وقایع و حوادث بزرگ از ابتدای پیروزی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی. تهاجم نظامی و گسترده جهان غرب به وسیلۀ عامل متجاوز رژیم بعثی، حضور مردم، شهادت‌ها، جانفشانی‌ها، بسیج مردمی و دفاع‌مقدس از حریم قرآن و عترت پیامبر اکرم «ص» بهانه‌های مبارک و ارزشمندی است. برای استفاده نمادین و بیانی از رنگ‌ها بود. به کارگیری هوشمندانه ابزار برای خلق فضایی که در نوع خود مختص این زمان و موقعیت شده است.

ترکیب‌هایی بدیع و تلاش برای کسب هویت تصاویر و حروف به شکلی که ظاهر بومی، ملی و مذهبی مستقل از آثار دیگران بیابد. از جمله تلاش‌های هنرمندان گروه است. کار بزرگ این گروه، مصادرۀ این رسانۀ فراگیر در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. با نگاهی به گرافیک ایران بعد از انقلاب اسلامی می‌بینیم که آثار شاخص در این زمینه رنگ و جلوه‌ای از ایمان و جهاد و انتظار را به خوبی در خود تصویر و تبیین کرده است. این ویژگی سبب هدفمند و پویاتر شدن گرافیک شده. در هنرمندان دیگر نهادهای دولتی و خصوصی هم تأثیرات مطلوب گذاشت. و این موضع حرفی در حد ادعا نیست که در تحلیل و تأویل دقیق و علمی آثار تجسمی سه دهۀ اخیر به خوبی پدیدار می‌شود.

گروه خوشنویسی

گروه خوشنویسی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با مساعدت اساتید توانا ، خوشنویسان زبده و جوانان هنرمند به خلق آثار و قطعه‌هایی از خطوط زیبا و بدیع اهتمام ورزیدند. یکی از شاخه‌های فعال گروه خوشنویسی آموزش و پرورش هنرجویان علاقه‌مند به خط و خطاطی است. تا بستری مناسب در جهت شکوفایی استعدادهای نوین به وجود آورد. تحقیق، گردآوری و چاپ و انتشار آثار خوشنویسان بزرگ از دیگر فعالیتهای قابل توجه این گروه به شمار می‌آید.

آثار خوش نویسی در هنر های تجسمی
آثار خوش نویسی

گذشته از عملکردهای یاد شده که که در شکل گیری رشته های تجسمی موثر واقع شد، برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان گروه و دیگر هنرمندان خوشنویس که آثار مناسب نمایشگاهی دارند. از دیگر فعالیتهای این بخش است. آنچه مسلم است، خوشنویسی بر پایه اصول سنتی و پیروی از روش استادان این هنر انجام می‌پذیرد.

لکن علاوه بر این امر بکار گرفتن دانش و هنر خلاق فردی در طراحی خطوط بدیع همواره مورد توجه بوده است. در این راستا آثاری زیبا ارائه گردیده است. آشنایی جامعه و مخاطبان با حجم‌سازی و مجسمه‌ بسیار محدود است. این مجموعه با برپایی نمایشگاه در شهرستان‌های مختلف از آثار حجمی سعی و تلاش و همتی قابل توجه داشت. که در نهایت بتواند این هنر را هر چه بیشتر به مخاطبان خود معرفی نموده و با اندیشه جامعه مأنوس سازد.

گروه نگارگری

این گروه، یکی از واحدهای تازه شکل یافته مرکز هنرهای تجسمی است. و با همکاری استادان مجرب این هنر به تربیت شاگردان و خلق اثار و نگاره‌های ایرانی مشغول می‌باشند. این شیوه از نقاشی به لحاظ پشتوانه‌های فرهنگ تصویری سنتی ما اهمیت بسیاری دارد. همچنین حفظ و اشاعه آن با همان اصالت‌های سنتی گذشته ضروری می‌نماید.

تصویر-نگاره-گری-در-هنر-های-تجسمی
تصویر نگاره گری

 این شیوه امروزه به تمامی پاسخ‌گوی مخاطبان هنر امروزین نیست. ولی این هنر در جایگاه خود به عنوان نوعی هنر کلاسیک اهمیت دارد. فعالیت در این عرصه می‌تواند به غنی‌ساختن و حفظ هنرهای سنتی در جامعه بینجامد.

گروه کاریکاتور

از سال۱۳۶۷ با برپایی نمایشگاهی گروهی از آثار هنرمندان کاریکاتوریست به طور رسمی کار خود را شروع کرد. از فعالیتهای این گروه، برپایی نمایشگاه انفرادی و گروهی در تهران و شهرستانهابود. ویاچاپ مجموعه آثار، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ برای علاقه‌مندان به این زمینه هنری.

درتاریخچه ی شکل گیری رشته های تجسمی و آثار هنری و هنرمندان این حوزه ها بسیار موثر بودند.

برای آگاهی بیشتر در این رابطه وارد بر روی این لینک کلیک کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =